Jumaat, 12 Februari 2016

Previu MSL 2016 : Terengganu FA

Terengganu adalah pasukan yang gagal memberikan kempen lebih baik musim lepas terutama dalam Piala Malaysia. Sebab utama adalah isu pertahanan yang terlalu rapuh.

Sumber dipetik dari Axella Tacts

Set Up


Early Business


Terengganu melakukan bisnes awal untuk mengekalkan pemain seperti Issey dan Gustavo dan kemudian membawa masuk beberapa muka baru termasuk Joseph Kalang Tie. 

Mereka membawa masuk Amiridzwan Taj Yong Kuong Yong serta Affizie Faisal . Beberapa minggu lepas Terengganu mengumumkan the return of member of Class 98-01 , Hairuddin Omar.

Menjejak No.9 Import


Jeyjey Morales baru saja tiba di Terengganu dan saya tak mampu hendak memberikan komen kepada pemain ini kerana saya lack of info. Namun dengan usia 33 tahun saya menjangkakan ia adalah short term plan oleh Terengganu.

Analisis Box To Box


GK


Sharbinie Masih dalam peak yang bagus dan mungkin menjadi satu-satunya GK di negara kita musim lepas yang kerap diberikan 'motm' secara individu oleh peminat walaupun banyak bolos. 

Cabaran besar adalah GK kedua mereka, iaitu Sharmiza Yusof yang saya harap dapat menjadi backup yg berkesan.

Defensive


Saya masih ada sedikit persimistik isu defensive pasukan Terengganu walaupun mereka sudah mendapatkan 2 back yang recognized seperti Amiridzwan Taj dan multi positioner Yong Kuong Yong. 

Ini kerana mereka masih lagi thin dari segi depth untuk defensive area. Mereka melepaskan berberapa pemain seperti Helmi Remeli yang sepatutnya boleh menjadi pemain yang memberikan saingan kepada posisi .

Saya pernah memberikan pendapat Terengganu harus menambahkan squad depth di pertahanan. Namun situasi sekarang lebih kepada swapping pemain yang keluar dengan pemain baru tetapi tak ada tambahan dari segi kuantiti. 

Mungkin Nordin Alias akan kembali digunakan di bahagian pertahanan, serta Hairuddin Omar akan kekal bermain role CB seperti di ATM musim ini. Dan saya masih rasakan mereka akan berdepan cabaran isu depth di pertahanan jika pemain utama cedera atau out of form. 

Namun jika flat 4 boleh bermain banyak game musim ini saya rasa mungkin isu ini akan menjadi lesser impact.

Midfielder


Wow ! Itulah one word dari saya. Cuma nak tahu boleh atau tak mereka gel dengan satu sama lain. Gustavo masih lagi banyak untuk ditawarkan kepada pasukan. Mengekalkan pemain seperti Ismail Faruqi, membawa masuk Joseph Kalang, mengekalkan pemain veteran yang masih ada kualiti seperti Zairo dan mungkin Hairuddin akan bermain di CMF area. Jadi bahagian tengah adalah hampir sempurna.

Terdapat perkaitan yang kuat oleh squad depth di tengah dan atas kerana berberapa pemain yang boleh bermain sebagai attacker atau false 9 dalam sistem seperti 4-3-3 atau 4-4-1-1. Sebab tu saya rasa mereka harus invest balancekan depth di pertahanan.

Defensive midfielder adalah zone to be highlight. Mereka harus memperbaiki isu ini kerana musim lepas agak low protection dan terlalu bergantung kepada limited sources untuk on form, iaitu Nordin Alias.

Berdasarkan pemain yang ada, pasukan ini akan ada transisi yang baik di tengah pada masa akan mendatang kerana berberapa bakat muda yang dalam progressing peak seperti Fakhrurazi Musa dan Sharin Sapien.

Jadi saya boleh labelkan bahagian tengah mereka adalah antara yang terkuat di Malaysia secara teknikal. Namun teknikal tak akan berjalan lancar tanpa pelan taktikal. Ahmad Yusoff sepatutnya tak ada masalah kerana beliau masih memiliki majoriti pedang beliau musim lepas dan tambahan berharga dengan kemasukkan seperti Affizie dan JKT.

Attacking


Isu no.9 baru diselesaikan secara team list. Namun mana-mana pasukan sepatutnya menyelesaikan isu no.9 lebih awal supaya terlibat dalam pra musim. Morales akan berdepan masalah lack of team training match. Beliau juga mungkin berdepan masalah proses komunikasi.

Terengganu berharap pemain ini dapat settle down quick dan saya pula lebih selesa untuk guna ayat klise. Pemain ini perlukan masa! Dengan usia 33 tahun, cuma special performance akan menjadikan beliau long term jadi, sudah pasti Terengganu mahukan beliau memberikan hasil lebih cepat dalam masa yang singkat.

Lupakan sekejap Morales kerana Issey dan Mat Yo ada capabilty menjadi penggempur paling atas. Atau mungkin sistem attacking 3 menarik pemain seperti Ismail Faruqi, Ashari dan JKT sebagai second striker. Isu no.9 bukan isu besar Terengganu kerana musim lepas tanpa Rangel mereka boleh dikatakan boleh survive malah ada satu ketika mereka seakan akan 'tak perlukan' Rangel.

Player To Watch


Issey Nakajima


Pemain ini akan ada kempen lebih penting musim ini. Mengakhiri musim lepas dengan aksi individu yang high note. Pemain yang semakin matang dalam Liga M ini dalam usaha untuk menjadi antara attacker terbaik musim ini.

Taktikal


Fluiditi dan free flow football. Salah satu model free flow football yang terbaik di negara kita. Namun adakalanya mereka tetap kembali menjadi orang Malaysia sejati dengan aktiviti perlambungan. Itu lebih kepada panik dan cuba membuat keputusan sendiri. Sedangkan Ahmad Yusof jelas menggemari short passes football dan link up play.


Speed ketika counter attack musim lepas amat baik dan musim ini mereka menambah sumber kreativiti dengan adanya JKT dan pada masa yang sama ada creative deep lying playmaker Gustavo Lopez.

Saya menjangkakan formasi 4-3-3 atau 4-4-1-1 akan menjadi pilihan mereka kali ini.

Cabaran


Cabaran utama adalah isu menyelesaikan main formation , tactic dan recognized 11 kerana mereka memiliki 2-3 talents yang bagus dalam satu posisi atau role di attacking role tak kira serangan dan midfield. Adakah mereka akan menjaga prestasi pemain kedua dan ketiga mereka dengan memberikan minit secukupnya? 

Ini kerana ramai developing talents memerlukan experiences dan minutes. Manakala veteran seperti Hai O dan Zairo akan menjadi tambahan depth yg berguna secara mental.

Sebelum Wisel


Jika pemain import mereka buat kerja dengan baik dan konsisten, pasukan ini adalah pasukan pencabar kejuaraan. Mereka adalah pasukan yang memiliki kualiti local talents yang sangat baik. 

Early business yang baik namun terlalu push to hard menyelesaikan isu no.9 import yang saya rasa mungkin boleh dilupakan seketika jika tidak ada rekod atau data scouting dan cuba invest dengan alternatif lain termasuk proven no.9 dalam liga M atau Liga serantau yg lebih senang dapat data.

Maaf jika saya kata, bisnes Morales agak desperate move kerana mereka sepatutnya memikirkan isu long term dengan skuad sebaik ini. Ia cuma pandangan peribadi . 

Cuma saya tak mahu kondem Morales sebab saya belum melihat aksi beliau, harap beliau dapat memberikan output dan saya sentiasa bersedia memberikan kredit. Ini cuma pandangan previu atau pra-tonton yang plor sebenar akan berlaku nanti.

All The Best Terengganu! Jika anda gagal berada di Top 4 saya akan kata kempen anda gagal!

Kongsikan Dengan Rakan Anda
Facebook Twitter Google LinkedIn Pinterest

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blogger Widget