Ahad, 24 Januari 2016

Kurang dari 10 tahun Malaysia layak aksi Piala Dunia : FAM

KUALA LUMPUR: Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) beranggapan tempoh 10 tahun lagi untuk Malaysia layak beraksi di Piala Dunia boleh dipendekkan dengan komitmen dan perancangan terbaik.

Perkara itu disuarakan Timbalan Presiden FAM, Datuk Mokhtar Ahmad, yang turut menyifatkan pandangan pengkritik sukan tanah air, Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim, yang skuad kebangsaan layak beraksi di Piala Dunia dalam tempoh 10 tahun lagi sebagai realistik untuk dicapai.

"Dalam saingan Piala Dunia memang ada kuota untuk pasukan negara Asia. Tempoh 10 tahun itu cantik (bagus), maknanya kita cukup masa dan ia adalah realistik. "Memang apa yang diandaikan oleh Kay Kim dalam tempoh 10 tahun, tetapi pada kita, kita akan berusaha untuk mempercepatkan atau memendekkan masa (tempoh) itu.

"Jika kita mempunyai satu komitmen yang baik dalam perjalanan menuju ke arah itu, mungkin kita dapatpendekkan lagi masanya. Saya percaya dan saya yakin," katanya kepada BH Sukan, semalam.

Mokhtar menjelaskan, kenyataan Kay Kim itu juga dapat menyedarkan orang ramai, impian layak beraksi di Piala Dunia bukannya boleh dilakukan dengan hanya sekelip mata. "Ia adalah pendapat pakar, yang mana mereka sudah membuat analisis dan sebagainya.

Jadi ia mungkin membantu menyedarkan orang ramai yang dalam minda mereka hanya memikirkan seperti esok boleh layak ke Piala Dunia. "Kebanyakan orang memikirkan dengan jurulatih yang baharu ini, setahun dua kita sudah boleh layak.

Bila kita dengar pakar yang sudah menempa nama mengeluarkan kenyataan, jelas ia bukan mudah," katanya.

Sumber : bharian

Kongsikan Dengan Rakan Anda
Facebook Twitter Google LinkedIn Pinterest

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blogger Widget